Flash Note
Op lange termijn blijft China een markt waar niemand omheen kan
- Gepubliceerd
-
Lengte
4 minuten leestijd
Om in China te beleggen, moet je selectief zijn en een langetermijnhorizon hebben. De recente angst van buitenlandse beleggers ten aanzien van het land onderstreept de noodzaak om de hervormingen die daar worden doorgevoerd goed te begrijpen. Dat is de mening van onze fondsbeheerder Haiyan Li-Labbé
Wat vindt u van de resolutie die vorige maand door het Centraal Comité van de Communistische Partij van China is aangenomen om de positie van president Xi Jinping te consolideren?
Haiyan Li-Labbé : Deze resolutie, die werd aangenomen tijdens de laatste plenaire vergadering van het Centraal Comité van de Communistische Partij van China op 11 november, maakt de weg vrij voor president Xi Jinping om over iets meer dan een jaar aan zijn derde termijn te beginnen. Voor iedereen die China op de voet volgt, is dat niet verwonderlijk. Xi Jinping is erg populair onder het volk, vooral op het platteland. Bovendien sluit deze resolutie aan op het verlangen van de Chinese overheid naar stabiliteit en continuïteit, en wordt de uitvoering van de meerjarige hervormingsplannen erdoor veilig gesteld.
Dit gebeurde nadat buitenlandse beleggers zich weer zorgen begonnen te maken over China. Kunt u ons daar iets over vertellen?
H.L.: Afgelopen zomer kwamen de Chinese beurzen inderdaad onder druk te staan doordat men zich zorgen maakte over een verscherping van de Chinese regelgeving voor bepaalde sectoren, waarmee de overheid definitief een einde wilde maken aan een groot aantal excessen (dominante posities, ongelijkheden, instabiliteit, enz.). De financiële problemen van de Chinese vastgoedgigant Evergrande, die kort daarna naar voren kwamen, hadden evenmin een geruststellende uitwerking op buitenlandse beleggers.
Onlangs is er ook angst ontstaan over de notering van Chinese bedrijven op Wall Street. Hoe zit het daarmee?
H.L. : De Amerikaanse autoriteiten hebben besloten hun transparantievereisten ten aanzien van Chinese bedrijven aan te scherpen. Deze zullen voortaan meer informatie moeten vrijgeven, met name informatie van boekhoudkundige aard en over hun banden met Peking. Als ze dat niet doen, wordt hun Amerikaanse beursnotering geschrapt. Dit heeft tot bezorgdheid geleid bij beleggers. Sommige vroegen zich zelfs af of je als buitenlander nog wel aandeelhouder zou kunnen zijn van een Chinees bedrijf. Maar op dat punt kan ik ze geruststellen. Buitenlandse beleggers kunnen blijven beleggen in Chinese bedrijven via de Chinese financiële markten of op de beurs van Hongkong.
Hoe verklaart u al die angst bij buitenlandse beleggers?
H.L : Ten eerste is Evergrande een speciaal en geïsoleerd geval. Wat betreft de aangekondigde aanscherping van de regelgeving zijn beleggers geschrokken van de maatregelen, die aanzienlijk strenger waren dan in 2015 en 2018. Ze zijn echter vooral bedoeld om excessen te corrigeren die verband houden met de zeer snelle ontwikkeling van bepaalde sectoren, om armoede en sociale ongelijkheid verder te verminderen en om de economische groei duurzamer en milieuvriendelijker te maken. Die angst illustreert naar mijn mening vooral de behoefte en de noodzaak om de hervormingen die in het land worden doorgevoerd, met name op sociaal gebied, goed te begrijpen om meer inzicht te krijgen in de transformatie van China.
Wordt China verkeerd begrepen door buitenlandse beleggers?
H.L : Met een bruto binnenlands product (bbp) dat dit jaar naar verwachting meer dan USD 16.000 miljard zal bedragen , is China de op een na grootste economie ter wereld. Daarnaast is het ook het op een na grootste financiële centrum ter wereld in termen van marktkapitalisatie (ongeveer USD 20.000 miljard), na de Verenigde Staten (bijna USD 43.000 miljard) en vóór Japan (7.000 miljard), het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk (beide ongeveer 3.000 miljard)2 . Desondanks is China nog steeds ondervertegenwoordigd in de internationale beursindexen.
Heeft het ook niet te maken met slechte communicatie met buitenlandse beleggers?
H.L. : Dat is zeker het geval. Tijdens de gebeurtenissen van afgelopen zomer waar ik het zojuist over had, probeerde de regering beleggers in rap tempo gerust te stellen. Op dat punt moet er zeker nog vooruitgang worden geboekt; maar het land stelt zich steeds meer open voor buitenlandse beleggers en probeert verbeteringen aan te brengen op het gebied van communicatie en transparantie. Zo publiceren steeds meer Chinese bedrijven verslagen in het Engels en werven ze Engelssprekende managers om beter te kunnen communiceren met buitenlandse beleggers.
U had het over sociale hervormingen. Dat is niet per se het eerste waar je als buitenlandse belegger aan denkt als het om China gaat.
H.L : De hervormingen die in China zijn doorgevoerd, zijn in de eerste plaats bedoeld om het Chinese volk ten goede te komen. De maatregelen die de regering de afgelopen jaren heeft genomen op het gebied van sociale zekerheid en pensioenen behoren tot de meest ingrijpende van de laatste twintig jaar. Dankzij deze hervormingen konden bijvoorbeeld bijna een miljard mensen uit de armoede worden gehaald.
Kent u nog andere voorbeelden van sociale vooruitgang?
H.L. : Het is bij weinig mensen bekend, maar tegenwoordig heeft vrijwel de gehele Chinese bevolking (95%) een ziektekostenverzekering, terwijl dit in 1990 nog maar 5% was3 . Dertig jaar geleden was slechts 30% van de mensen die in de stad werkten, aangesloten bij een pensioenfonds. Dit percentage staat nu op bijna 70%4 . En wat gendergelijkheid betreft, ligt de arbeidsparticipatie van vrouwen in China op ongeveer 60%, vergeleken met een wereldgemiddelde van 47%, aldus de Wereldbank. Het aantal mensen dat toegang heeft tot een pensioenspaarregeling is in dertig jaar tijd gestegen van 25 miljoen naar 900 miljoen5.
Hoe zit het met het milieu, een onderwerp waar beleggers zich momenteel veel zorgen over maken?
H.L. : China heeft zich het ambitieuze doel gesteld om tegen 2060 koolstofneutraal te zijn en heeft verschillende maatregelen aangekondigd om investeringen ten gunste van het milieu te ondersteunen. Er worden nog meer maatregelen verwacht ter ondersteuning van hernieuwbare energiebronnen, slimme elektrische netwerken6 , apparatuur voor elektriciteitsopslag, enz. En voor beleggers is het belangrijk dat Chinese bedrijven ook aanzienlijke inspanningen leveren om de openbaarmaking en transparantie op milieu-, sociaal en governancegebied (ESG) te verbeteren.
Wat zijn uw vooruitzichten voor het land op lange termijn, gelet op alle hervormingen die zijn doorgevoerd of nog voor de deur staan?
H.L. : Volgens onze schattingen zou het Chinese bbp tegen 2035 kunnen verdubbelen, waarmee China de Verenigde Staten zou inhalen. Met zijn hervormingen versnelt het land zijn technologische onafhankelijkheid en komen er nieuwe beleggingsmogelijkheden die ontstaan uit de strategische transformatie. We onderscheiden vier belangrijke langetermijntrends: technologische innovatie, ecologische transitie, veranderende consumptiepatronen, gezondheidszorg en medische innovatie.
We kunnen dus blijven beleggen in China?
H.L. : Als we maar selectief zijn en een langetermijnbenadering hanteren, kan de Chinese beurs beleggingskansen bieden voor de komende 10 tot 15 jaar. Op lange termijn blijft China een markt waar niemand omheen kan. Maar daarvoor moet je wel het land en zijn bedrijven nader bestuderen. We moeten ook kijken naar de toekomstige groeimotoren van de Chinese en mondiale economie, die zeker anders zullen zijn dan die van vandaag. Bij Carmignac willen we weten welke bedrijven zouden kunnen uitgroeien tot de wereldleiders van morgen. Daar hoort ook bij dat we de beslissingen van de Chinese regering analyseren om te proberen te begrijpen wat haar doelstellingen zijn voor China en de economie van het land.
1Bron: Statista
2Bronnen: Bloomberg, Carmignac
3Bron: Ministerie van human resources en sociale zekerheid (MOHRSS) van de Volksrepubliek China, 31/12/2018
4Bronnen: HSBC Global Asset Management Research – "Taking the pulse: China's healthcare sector", juni 2019, Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Ministerie van human resources en sociale zekerheid (MOHRSS) van de Volksrepubliek China, laatste gegevens beschikbaar voor het onderzoek dateren van 31/05/2019
5Bronnen: CICC, Ministerie van human resources en sociale zekerheid (MOHRSS) van de Volksrepubliek China, 31/12/2018
6Slimme elektrische netwerken (of 'smart grids' in het Engels) zijn elektriciteitsdistributienetwerken die de gegevensuitwisseling tussen leveranciers en consumenten bevorderen om de elektriciteitsstromen in realtime te kunnen aanpassen en een energie-efficiënte, zuinige en veilige distributie te garanderen.